6. Být pánem ve svém domě
Spletitá struktura osobnosti
Naši osobnost si můžeme představit jako království, v němž žije řada bytostí – našich podosobností, které mezi sebou komunikují nejrůznějšími způsoby, mnohdy i antagonistickými. Některé spolu kamarádí, jiné se navzájem nenávidí, potlačují, vytěsňují. A my za celý ten cirkus zodpovídáme svojí karmou.
Těmito detaily se obvykle začneme doopravdy zabývat až tehdy, kdy nám přestane být se sebou samými dobře, což se dnes stává už i v lepších rodinách. Je-li nám se sebou špatně jenom trochu, spraví to meditace, sex, kultura, práce, chlast, drogy či jiné více či méně smysluplné únikové aktivity. Je-li nám už se sebou hodně špatně a máme-li dostatečně vyvinutý pud sebezáchovy, navštívíme psychoterapeuta (jako poslední pokus předtím, než pod ten vlak skočíme natvrdo). A v úvodním terapeutickém rozhovoru pokaždé vyjde najevo to samé: nejsme pány ve svém domě. Jinými slovy, naše království je ovládáno destruktivními opozičními silami, které se nám už dávno vymkly z ruky, takže si dělají, co chtějí bez ohledu na náš nesouhlas. Nejenže nám v tom není dobře, ale často se děsíme především hrozivě narůstajícího karmického dluhu – očekávaných budoucích následků našeho dnešního negativního myšlení.
Atmosféra v našem království
Jednou se základních snah psychoterapie je pomoci uvidět, pochopit a přijmout, že za celý ten cirkus v našem království opravdu zodpovídáme my, svojí osobní karmou. V souladu s naší neblahou civilizační tradicí ale místo toho obvykle raději přepokládáme, že zodpovědnost za náš pokleslý stav má někdo jiný. Pokud za to nemůže manžel, vláda, blížící se rok 2012 či temné síly, určitě to mají na svědomí naše vlastní nechtěné podosobnosti (nemorální touha, ubrečené vnitřní dítě či prostě nežádoucí vlastní přecitlivělost). Zdánlivě logickým krokem je pak vyhlášení „vnitřní občanské války“ s cílem zbavit tyto naše vnitřní škůdce vlivu.
Kdybychom vyhlásili válku vlastnímu oku nebo ruce, tak snadné by to pro nás nebylo, protože náš integrovaný nervový systém by okamžitě hlásil každou bolest tak důrazně, že bychom si takové sebepoškozování rychle rozmysleli. Ale spletitá struktura naší osobnosti nám zdánlivě umožňuje ubližovat vlastním podosobnostem bez omezení. A tak přečasto zaháníme své touhy jako zlá, nebezpečná zvířata do klecí a svou citlivost uvrhujeme do hladomorny, protože kdo to s ní má vydržet?
Naše osobnost není integrovaná tak jednoduše jako nervový systém, takže psychická bolest, kterou působíme svým podosobnostem, se do nás prosákne se zpožděním, nepoznána, ale prosákne se k nám spolehlivě vždy. Citové nádrže všech našich podosobností a naše vlastní citová nádrž jsou totiž z principu spojené nádoby.
Jak být osvíceným pánem
Učme se být vládci přísnými, ale laskavými, tak nám přece napovídá každá pohádka. Pochopme, že atmosféra v našem království závisí především na tom, jak my sami zacházíme se svými poddanými. Pokud jsme jim vyhlásili válku, je naše království přirozeně ve válečném stavu se všemi negativními důsledky. Chceme-li mít v království mír, my sami musíme tuto válku nejprve zastavit.
Starejme se, aby se naši poddaní s námi cítili dobře, a to pokud možno úplně všichni. Definitivně zrušme mučírny, moudře otevírejme dveře vězení a všechny vězně amnestujme. Nastolme demokracii, aby i ten nejmenší mohl být vyslyšen, zrušme cenzuru a nedopusťme vznik utlačovaných menšin. A především je všechny milujme, přijímejme a integrujme tak, aby každá podosobnost měla v našem království své důstojné místo. Ony nám to vrátí láskou, která od nich nejen nepozorovaně přiteče do naší citové nádrže, ale způsobí i přirozené upevnění naší mocenské pozice a opravdový rozkvět království. Pak si budeme moci říci „Konečně se učím být opravdovým pánem ve svém domě.“.
Jan Havelka
Duchovní svět z hlediska terapie
V terapii se ukazuje, že pro duševní zdraví je velice důležitá schopnost akceptovat duchovní svět. Kdyby mi někdo před čtyřiceti lety řekl to, co tady budu popisovat, ušetřil by mi dlouhé roky bloudění. Třeba to někomu pomůže. Nechávejte mi tu prosím vzkazy, nakolik pro vás mají moje sdělení nějakou přidanou hodnotu.
Jan Havelka
Channelingová meditace
Inspirován článkem Hany Borovské o otevírání třetího oka nabízím třináct let starý záznam své channelingové meditace. Zpětně se mi líbí moje tehdejší urputnost i jazyk, kterým jsem to popsal.
Jan Havelka
Schválil jsem umístění sovětských jaderných raket na našem území
Se mnou je tehdy – před třiceti lety – schválilo několik dalších milionů nesvobodných spoluobčanů.
Jan Havelka
7. Čtyři příčiny deprese
Zamýšlíme-li se nad možnými příčinami deprese, obvykle nás napadnou především tyto čtyři: nepříznivé životní okolnosti, poruchy mozku, nepříznivé nehmotné okolnosti (kletba, uhranutí, karmická zátěž) a vnitřní emocionální konflikty.
Jan Havelka
5. Radikální detoxikace ducha
Na esoterní scéně se často hovoří o radikální detoxikaci těla. V tomto článku píšu o své zkušenosti s radikální názorovou detoxikací ducha.
Jan Havelka
4b. Vysadila jsem antidepresiva
Pro povzbuzení bližních, trpících depresemi, uvádím příběh klientky, která dokázala v terapii svůj stav radikálně změnit.
Jan Havelka
4a. Svědectví z terapie vnitřního dítěte
K předchozímu článku „4. Terapie vnitřního dítěte“ si dovoluji pro ilustraci uvést výpověď klientky H., která terapii vnitřního dítěte absolvovala dokonce dvakrát :-):
Jan Havelka
4. Terapie vnitřního dítěte
„Tak, jak s námi zacházeli, když jsme byli malí, zacházíme sami se sebou, když jsme velcí.“ Nejenže tento prostý poznatek objasňuje příčinu většiny úzkostí a depresí, ale skrývá v sobě i klíče k jejich terapii.
Jan Havelka
Svědectví z terapie 1
Řada lidí na tom není psychicky dobře. Jestliže se situace zlepší byť jen pro jednoho člověka, je to trochu zázrak, který může povzbudit i druhé. Proto má hluboký smysl se o takové zázraky podělit. Zkuste na sebe nechat zapůsobit tento konkrétní a zcela aktuální příběh:
Jan Havelka
3a. Případové studie touhy
K předchozímu článku (3. Diagnostika a rehabilitace touhy) připojuji tři komentované „případové studie touhy“.
Jan Havelka
3. Diagnostika a rehabilitace touhy
Nejčastější příčinou duševního nepohodlí je zablokovaná touha. Tato omezující psychická komplikace je v naší civilizaci pandemicky rozšířena. Lze ji považovat za nejobvyklejší primární duševní problém, z něhož se teprve sekundárně vyvíjejí těžší psychická onemocnění.
Jan Havelka
2. Duševní problémy vznikají z potlačené spirituality
„Častým zdrojem duševních problémů je potlačená sexualita,“ prohlásil Sigmund Freud začátkem minulého století. O sto let později, kdy vstupujeme do věku Vodnáře, se ukazuje, že ještě podstatnějším zdrojem duševních problémů je potlačená spiritualita. Tím se nemyslí odmítání případné touhy sedět v lotosu a zpívat alikvotně ÓM, ale ignorování naší základní životní situace, která je z principu duchovní.
Jan Havelka
1. Jak jsem se stal spirituálním terapeutem
Na startu mi svět připadal jako mučírna a lidé jako necitliví roboti. Narodil jsem se císařským řezem, což mi moje maminka nikdy neodpustila. Aniž si toho byla vědoma, celý život se mnou zacházela jako s agresorem, zlým a nebezpečným člověkem. Na rodinných setkáních s chutí vyprávěla o hrozných útrapách, které jsem jí způsobil už při porodu, a oč by bývalo bylo lepší, kdyby mě z ní tehdy vyřezali po kouskách. Byl jsem tímto drsným rodinným folklórem tak odkojen, že jsem ho ani nevnímal (ale moje žena z toho nejprve téměř omdlévala, než si také zvykla :-). A tak bylo od samého začátku důkladně zaděláno na mé duševní problémy.
- Počet článků 14
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 10494x
www.vnitrni-dite.cz
www.transformacni-terapie.cz
www.terapie-nehou.cz
www.havelka.info